دوره 18، شماره 4 - ( دوره هجدهم ، شماره چهارم ، زمستان 1403 )                   جلد 18 شماره 4 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:
Mendeley  
Zotero  
RefWorks

EsmzamaniAghmiouni S, Rasouli R, Taheri A. Modeling the relationship between relational mindfulness and couple intimacy with the mediation of empathy. Journal title 2025; 18 (4)
URL: http://rph.khu.ac.ir/article-1-4599-fa.html
اسم‌زمانی‌آغمیونی سپیده، رسولی رویا، طاهری آزاده. مدل‌ یابی رابطه ذهن‌آگاهی رابطه‌ای و صمیمیت زوجی با میانجی‌گری همدلی. عنوان نشریه. 1403; 18 (4)

URL: http://rph.khu.ac.ir/article-1-4599-fa.html


1- ، Rasouli@gmail.com
چکیده:   (104 مشاهده)
با توجه به نقش بنیادین خانواده در سلامت روان فردی و اجتماعی، کیفیت روابط زوجی یکی از مؤلفه‌های کلیدی در ارتقای سلامت روانی اعضای خانواده و در سطحی گسترده‌تر، سلامت روان جامعه محسوب می‌شود. در این راستا، شناسایی عوامل مؤثر بر بهبود کیفیت و افزایش صمیمیت در روابط زوجی از اهمیت بالایی برخوردار است. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی همدلی در رابطه بین ذهن‌آگاهی رابطه‌ای و صمیمیت زوجی انجام شد. روش پژوهش توصیفی-همبستگی بود و جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان متأهل دانشگاه تهران در سال تحصیلی ۱۴۰۲–۱۴۰۱ بود. نمونه‌ای شامل ۳۰۰ نفر از دانشجویان متأهل (زن و مرد) به شیوه نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شد. ابزارهای گردآوری داده‌ها شامل پرسشنامه صمیمیت زوجی (وندن‌بروک و ورتمن، ۱۹۹۵)، مقیاس همدلی (جولیف و فارینگتون، ۲۰۰۶) و مقیاس ذهن‌آگاهی رابطه‌ای (کیمز و همکاران، ۲۰۱۸) بودند. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS-26 و AMOS-24 و در چارچوب مدل‌سازی معادلات ساختاری تحلیل شدند. یافته‌ها نشان داد بین ذهن‌آگاهی رابطه‌ای و همدلی (β=0.27, p<0.001)، بین همدلی و صمیمیت زوجی (β=0.36, p<0.001) و نیز بین ذهن‌آگاهی رابطه‌ای و صمیمیت زوجی (β=0.17, p=0.002) رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. تحلیل مدل‌ها نشان داد که همدلی نقش میانجی جزئی در رابطه بین ذهن‌آگاهی رابطه‌ای و صمیمیت زوجی ایفا می‌کند. این یافته‌ها بر اهمیت توجه به ظرفیت‌های ذهن‌آگاهی و همدلی در ارتقای کیفیت روابط زوجی تأکید دارند.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: 1403/8/21 | پذیرش: 1404/3/31 | انتشار: 1403/12/30

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.