دوره 15، شماره 1 - ( دوره پانزده، شماره اول، بهار 1400 )                   جلد 15 شماره 1 صفحات 85-71 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shahriari Y, Ghasemzadeh S, Kashani Vahid L, Vakili S. The effectiveness of group Transdiagnostic Treatment on anxiety in adolescents with type 1 diabetes and their parenting stress. rph. 2021; 15 (1) :71-85
URL: http://rph.khu.ac.ir/article-1-4082-fa.html
شهریاری یاسمن، قاسم زاده سوگند، کاشانی وحید لیلا، وکیلی سمیرا. اثر بخشی درمان فراتشخیصی گروهی بر اضطراب نوجوانان مبتلا به دیابت نوع یک و تنیدگی والدگری ایشان. فصلنامه پژوهش در سلامت روانشناختی. 1400; 15 (1) :85-71

URL: http://rph.khu.ac.ir/article-1-4082-fa.html


1- دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات
2- دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران ، s.ghasemzadeh@ut.ac.ir
چکیده:   (903 مشاهده)
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان فراتشخیصی گروهی بر اضطراب نوجوانان مبتلا به دیابت نوع یک و تنیدگی والدگری ایشان بوده است. روش پژوهش، نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری، کلیه نوجوانان 15-12سال مبتلا به دیابت نوع یک مراجعه کننده به انجمن دیابت ایران و والدین آنها در سال1399 بودند.  با استفاده از روش نمونه­‌گیری در دسترس و هدفمند، تعداد چهل و چهار نفر انتخاب و بطور تصادفی به دو گروه بیست و دو نفری تقسیم شدند. جهت بررسی تنیدگی والدگری، از شاخص تنیدگی والدینی (آبیدین،1990)و جهت بررسی اضطراب نوجوانان، از سیاهه رفتاری کودک/ نوجوان (آخنباخ، 1991)،قبل و بعد از ارائه برنامه استفاده گردید. برنامه طی هفده جلسه،  دو مرتبه در هفته و هر جلسه به مدت 120دقیقه برای نوجوانان و والدین گروه آزمایش به صورت مجزا و مجازی، اجرا شد. تجزیه وتحلیل داده‌ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس صورت گرفت. نتایج نشان داد، بین گروه‌ها در پس آزمون از نظر تنیدگی والدینی (005/0> P) و از نظر اضطراب در نوجوانان(001/0> P) تفاوت معنا­داری وجود داشت. تحلیل نتایج بیانگر تاثیر درمان فراتشخیصی گروهی بر اضطراب نوجوانان مبتلا به دیابت نوع یک و تنیدگی والدگری ایشان، بود. می­­توان از این برنامه در درمان و آموزش به نوجوانان مبتلا به دیابت و خانواده­های آنها و ارائه مداخلات پیشگیرانه استفاده نمود.
شماره‌ی مقاله: 6
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی
دریافت: 1400/6/27 | پذیرش: 1400/10/18 | انتشار: 1400/10/23

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه پژوهش در سلامت روانشناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 |

Designed & Developed by : Yektaweb