Akbari Zardkhaneh S, HEIDARIEHZADEH B, zanganeh A M, Mansourkiaei N, Tahmasebi Garmatani S, The glory of knowledge M et al . Short Version of the Electronic Device of the Mental Health Problems Assessment for Iranian Adolescents - Teacher Form. Journal title 2021; 14 (4) :51-65
URL:
http://rph.khu.ac.ir/article-1-3711-fa.html
اکبری زردخانه سعید، حیدریه زاده بهاره السادات، زنگانه علی محمد، منصورکیایی نادر، طهماسبی گرمتانی سیامک، جلالت دانش محسن و همکاران.. مقیاس کوتاه – الکترونیکی مشکلات سلامتروانی نوجوانان مقطع متوسطه دوم- نسخه معلم. عنوان نشریه. 1399; 14 (4) :51-65
URL: http://rph.khu.ac.ir/article-1-3711-fa.html
1- دانشگاه شهید بهشتی ، Akbari76ir@yahoo.com
2- دانشگاه شهید بهشتی
3- معاونت پیشگیری قوه قضاییه، تهران
4- دانشگاه علامه طباطبایی
5- دانشگاه علوم بهزیستی وتوانبخشی تهران
6- دانشگاه آزاد واحد قم
چکیده: (3016 مشاهده)
چکیده
با توجه به اهمیت شایان غربالگری سلامت روانشناختی دانشآموزان و عدم وجود ابزار بومی مبتنی بر الگوی شایع آسیبهای روانشناختی دانشآموزان کشور٬ هدف پژوهش حاضر تهیه نسخه کوتاه مقیاس الکترونیکی مقیاس مشکلات سلامتروانشناختی- فرم معلم برای دانشآموزان متوسطه دوم بود. پژوهش حاضر از حیث هدف پژوهش کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده ها ازنوع پیمایشی-توصیفی بود. جامعه آماری این پژوهش دانش آموزان دوره متوسطه دوم در سیویک استان کشور در سال 97- 1396 بود که در این نمونه در مجموع 3761 نفر حضور داشتند. یافتهها: نتایج تحلیل آیتم نشان داد اکثر آیتمها شرایط لازم برای حضور در ابزار را دارا هستند. تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی نشان داد مدل هشت مولفهای با چهل آیتم میتواند به عنوان مناسبترین ساختار عاملی مقیاس در نظر گرفته شود. ضرایب همبستگی عاملها بین 7/0 تا 94/0، ضرایب همبستگی نمره آیتمها با نمره کل پرسشنامه بین 63/0 تا 82/0 بود. همچنین ضرایب همبستگی عاملهای نسخه کوتاه با بلند بین 65/0 تا 97/0 بود. نتیجهگیری: در مجموع میتوان گفت ویژگیهای روانسنجی حاصل حاکی از مناسب بودن فرم کوتاه پرسشنامه سلامت روانشناختی برای کاربستهای غربالگری در جامعه دانشآموزان است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/1/26 | پذیرش: 1400/9/2 | انتشار: 1400/9/20