Journal title
عنوان نشریه
Literature & Humanities
http://rph.khu.ac.ir
1
admin
2008-0166
E۹۶۰-۹۸۴۴
doi
fa
jalali
1400
11
1
gregorian
2022
2
1
15
4
online
1
fulltext
fa
مقایسه اثربخشی رفتاردرمانی شناختی مثبتنگر با رفتاردرمانی شناختی بر بهزیستی ذهنی و تابآوری در نوجوانان با علائم افسردگی
Comparison of the effectiveness of positive cognitive behavioral therapy with cognitive behavioral therapy on subjective well-being and resiliency in adolescents with depressive symptoms
روانشناسی بالینی
Clinical Psychology
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:14pt"><span style="text-justify:inter-ideograph"><span style="line-height:normal"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">رفتاردرمانی شناختی مثبت</span></span><span dir="LTR" lang="FO" style="font-size:10.0pt"></span><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">نگر رویکرد تلفیقی جدید در درمان</span></span><span dir="LTR" lang="FO" style="font-size:10.0pt"></span><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">های روان</span></span><span dir="LTR" lang="FO" style="font-size:10.0pt"></span><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">شناسی است که رفتاردرمانی شناختی را با درمان راه</span></span><span dir="LTR" lang="FO" style="font-size:10.0pt"></span><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">حل</span></span><span dir="LTR" lang="FO" style="font-size:10.0pt"></span><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">محور و روان</span></span><span dir="LTR" lang="FO" style="font-size:10.0pt"></span><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">شناسی مثبت</span></span><span dir="LTR" lang="FO" style="font-size:10.0pt"></span><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">نگر به بهترین وجه ترکیب کرده است. هدف از پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی رفتاردرمانی شناختی مثبت</span></span><span dir="LTR" lang="FO" style="font-size:10.0pt"></span><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">نگر و رفتاردرمانی شناختی سنتی بر بهزیستی ذهنی و تاب</span></span><span dir="LTR" lang="FO" style="font-size:10.0pt"></span><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">آوری در نوجوانان با علائم افسردگی بود. طرح پژوهش نیمه</span></span><span dir="LTR" lang="FO" style="font-size:10.0pt"></span><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">آزمایشی از نوع پیش</span></span><span dir="LTR" lang="FO" style="font-size:10.0pt"></span><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">آزمون و پس</span></span><span dir="LTR" lang="FO" style="font-size:10.0pt"></span><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">آزمون با گروه کنترل بود. به این منظور، از بین دانش</span></span><span dir="LTR" lang="FO" style="font-size:10.0pt"></span><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">آموزان پسری که نمره افسردگی</span></span><span dir="LTR" lang="FO" style="font-size:10.0pt"></span><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">شان بالاتر از نمره برش بود، و ملاک</span></span><span dir="LTR" lang="FO" style="font-size:10.0pt"></span><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">های ورود و خروج را دارا بودند، به تصادف 17 نفر به گروه آزمایشی1 (رفتاردرمانی شناختی مثبت</span></span><span dir="LTR" lang="FO" style="font-size:10.0pt"></span><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">نگر)، 17 نفر به گروه آزمایشی 2 (رفتاردرمانی شناختی)، و 17 نفر به گروه کنترل (بدون مداخله)، اختصاص یافتند. مقیاس</span></span><span dir="LTR" lang="FO" style="font-size:10.0pt"></span><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">های بهزیستی ذهنی دانش</span></span><span dir="LTR" lang="FO" style="font-size:10.0pt"></span><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">آموزان و تاب</span></span><span dir="LTR" lang="FO" style="font-size:10.0pt"></span><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">آوری کونور و دیویسون به عنوان پیش</span></span><span dir="LTR" lang="FO" style="font-size:10.0pt"></span><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">آزمون اجرا شدند، و پس از اجرای مداخلات، مقیاس</span></span><span dir="LTR" lang="FO" style="font-size:10.0pt"></span><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">های فوق به عنوان پس</span></span><span dir="LTR" lang="FO" style="font-size:10.0pt"></span><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">آزمون اجرا شدند. یک ماه پس از اجرای پس</span></span><span dir="LTR" lang="FO" style="font-size:10.0pt"></span><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">آزمون، مقیاس</span></span><span dir="LTR" lang="FO" style="font-size:10.0pt"></span><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">های فوق به عنوان پیگیری اجرا شدند. تحلیل داده</span></span><span dir="LTR" lang="FO" style="font-size:10.0pt"></span><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">ها با استفاده از تحلیل کواریانس چندمتغیره انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که نمرات دانش</span></span><span dir="LTR" lang="FO" style="font-size:10.0pt"></span><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">آموزان در بهزیستی ذهنی دانش</span></span><span dir="LTR" lang="FO" style="font-size:10.0pt"></span><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">آموزان و تاب</span></span><span dir="LTR" lang="FO" style="font-size:10.0pt"></span><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">آوری در مرحله پس</span></span><span dir="LTR" lang="FO" style="font-size:10.0pt"></span><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">آزمون و پیگیری در رفتاردرمانی شناختی مثبت</span></span><span dir="LTR" lang="FO" style="font-size:10.0pt"></span><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">نگر در مقایسه با رفتاردرمانی شناختی و گروه کنترل به طور معناداری بالاتر بود. به نظر می</span></span><span dir="LTR" lang="FO" style="font-size:10.0pt"></span><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">رسد که؛ رفتاردرمانی شناختی مثبت</span></span><span dir="LTR" lang="FO" style="font-size:10.0pt"></span><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">نگر برای تقویت مولفه</span></span><span dir="LTR" lang="FO" style="font-size:10.0pt"></span><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">های عملکرد مثبت می</span></span><span dir="LTR" lang="FO" style="font-size:10.0pt"></span><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">تواند اثربخشی بیشتری داشته باشد. لازم است پژوهش</span></span><span dir="LTR" lang="FO" style="font-size:10.0pt"></span><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">های بیشتر این موضوع را مشخص کنند.</span></span><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span style="font-family:"B Nazanin""></span></span></span></span></span></span></span></span><br>
<span dir="LTR"></span></div>
<div style="text-align: justify;">
<div>
<table align="left" hspace="0" vspace="0">
<tbody>
<tr>
<td style="padding-top:0in; padding-right:12px; padding-bottom:0in; padding-left:12px" valign="top"><span style="font-size:14pt"><span style="text-justify:inter-ideograph"><span style="line-height:normal"><span style="tab-stops:1.8in"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span lang="EN" style="font-size:9.5pt"><span style="color:black">Positive cognitive behavioral therapy is an integrated approach in psychotherapy which combines cognitive behavioral therapy with solution-focused therapy and positive psychology. The aim of this study was to compare the effectiveness of positive cognitive behavioral therapy (PCBT) and traditional cognitive behavioral therapy (CBT) on mental well-being and resilience in adolescents with depressive symptoms. This study was an Quasi-experimental design with pretest and posttests with control group. For this purpose, first, depression scale was performed on male students. Among those students whose depression score was higher than the cutoff point, randomly, 17 were divided to the experimental group 1 (PCBT), 17 were divided to the experimental group 2 (CBT), and 17 were divided to the control group (without intervention). Then, scales of Subjective well-being of students and Connor and Davison resiliency were implemented as pretests. Then, interventions in experimental groups and no intervention in control group were performed, and finally, the above scales were performed as post-tests and follow up. Results showed that student’s score in subjective well-being and resiliency with PCBT were significantly higher than CBT and control group. It seems that; PCBT can be more effective in enhancing positive performance components. It’s necessary that; further research should highlight this issue</span></span><span style="font-size:9.5pt"></span></span></span></span></span></span></td>
</tr>
</tbody>
</table>
</div>
</div>
رفتاردرمانی شناختی مثبتنگر, رفتاردرمانی شناختی, بهزیستی ذهنی دانشآموزان, تابآوری, علائم افسردگی
positive cognitive behavioral therapy, cognitive behavioral therapy, student’s subjective well-being, resiliency, depression signs.
25
38
http://rph.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2877-3&slc_lang=fa&sid=1
Ali
Beygi
علی
بیگی
Ali.beygi@yahoo.com
100319475328460011404
100319475328460011404
No
آموزش و پرورش
محمود
نجفی
m_najafi@semnan.ac.ir
100319475328460011405
100319475328460011405
Yes
دانشگاه سمنان
محمدعلی
محمدی فر
alimohammadyfar@semnan.ac.ir
100319475328460011406
100319475328460011406
No
دانشگاه سمنان
عباس
عبداللهی
a.abdollahi@ alzahra.ac.ir
100319475328460011407
100319475328460011407
No
دانشگاه الزهرا