Journal title
عنوان نشریه
Literature & Humanities
http://rph.khu.ac.ir
1
admin
2008-0166
E۹۶۰-۹۸۴۴
doi
fa
jalali
1399
9
1
gregorian
2020
12
1
14
3
online
1
fulltext
fa
اثربخشی درمان مبتنی بر تعامل والد-کودک بر بیشحمایتگری، علائم اضطراب مادران و کاهش علائم اضطراب جدایی در فرزندانشان
Effectiveness of Parent-Child Interaction Therapy on overprotection, mothers’ anxiety symptoms and children’s separation anxiety’s symptoms
عمومى
General
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span dir="RTL"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">هدف</span></span></span> <span dir="RTL"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">از انجام پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر تعامل والد-کودک به مادران کودکان مبتلا به اختلال اضطراب جدایی بر اضطراب کودکان، بیشحمایتگری و علائم اضطراب مادران بوده است. روش پژوهش، نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی مادران کودکان مبتلا به اختلال اضطراب جدایی، با دامنۀ سنی 3 تا 6 سال شهر اصفهان در سال 1397 بود. 30 نفر از مادرانی که فرزندانشان دارای اختلال اضطراب جدایی تشخیص داده شدند، بهصورت نمونهگیری در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل همتا سازی شدند. ابزارهای پژوهش شامل، پرسشنامۀ مرضی کودکان 4-CSI</span></span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> (فرم والدین)(اسپرافکین و گادو، 1994)، پرسشنامه ارزیابی رابطۀ مادر- کودک (MCRE</span></span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">)(رابرت، 1961) و پرسشنامۀ حالت- رگه اضطراب اسپیلبرگر (1960) بود. آموزش مادران در قالب 10جلسۀ نود دقیقهای در گروه آزمایش بهصورت انفرادی اجرا شد. در پایان دو گروه پرسشنامههای یاد شده را بهعنوان پسآزمون تکمیل کردند. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس وروش نمره افزوده و تی مستقل مورد تحلیل قرار گرفت. تحلیل نتایج بیانگر تأثیر کاربندی آزمایشی بر کاهش نمرههای اضطراب کودکان و مادران گروه آزمایشی در مقایسه با گروه کنترل بود، همچنین درمان مبتنی بر تعامل والد-کودک موجب کاهش، رفتارهای بیش حمایگرایانه مادران در گروه آزمایش شد. بهطورکلی یافتهها نشان میدهد، درمان مبتنی بر تعامل والد کودک، سبب کاهش علائم اختلال اضطراب جدایی کودکان و اضطراب و بیشحمایتگری مادران آنها میشود.</span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;">The present study aimed to investigate the effect of Parent-Child Interaction (PCIT) Therapy of mothers on children with separation anxiety disorder, on reducing over protection, parenting anxiety and anxiety symptoms of their 3-6 years old children. The research design was quasi-experimental with pre-test and post-test and control groups. To do so, 30 mothers of children with SAD (separation anxiety disorder) were selected using at-hand sampling and, then, they were replaced into two experimental and control groups after being matched. The research tools were included CSI-4 questionnaire (Sprafikin & Gadow, 1994), MCRE questionnaire (ROBERT, 1961), and State-trait Anxiety Inventory (STAI) (Spielberger, 1960). The parental behavior training was performed in ten 90-minute sessions in experimental group. Data were analyzed using analysis of covariance, gain score, and T-test. The results show the effectiveness of experimental treatment on reduced scores of anxiety in children of mothers in the experimental group compared with the control group. The results also showed decrease in over protection and anxiety in mothers in the experimental group. Generally speaking, the findings demonstrated that parent-child interaction education causes to reduce the separation anxiety disorder signs, parental anxiety symptoms, and over protection. Moreover, it constructs secure attachment between child and parents.</div>
درمان مبتنی بر تعامل والد-کودک, اختلال اضطراب جدایی, اضطراب والدین, بیشحمایتگری
Parent-Child Interaction Therapy, Separation Anxiety Disorder, parental anxiety, Over protection
18
37
http://rph.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-145-2&slc_lang=fa&sid=1
elham
ghasemi
الهام
قاسمی
elhamghasemi_72@yahoo.com
100319475328460010407
100319475328460010407
No
Department of Psychology, University of Zanjan
گروه روانشناسی، دانشگاه زنجان
mohsen
amiri
محسن
امیری
amiri_tmu@yahoo.com
100319475328460010408
100319475328460010408
Yes
Department of Psychology, University of Zanjan
گروه روانشناسی، دانشگاه زنجان
tahereh
elahi
طاهره
الهی
belash13@yahoo.com
100319475328460010409
100319475328460010409
No
Department of Psychology, University of Zanjan
گروه روانشناسی، دانشگاه زنجان