Journal title
عنوان نشریه
Literature & Humanities
http://rph.khu.ac.ir
1
admin
2008-0166
E۹۶۰-۹۸۴۴
doi
fa
jalali
1398
6
1
gregorian
2019
9
1
13
2
online
1
fulltext
other
مقایسه اثربخشی (بسته تلفیقی ذهن آگاهی مبتنی بر آموزش اختصاصیسازی حافظه) با درمان ذهن آگاهی و آموزش اختصاصیسازی حافظه بر کاهش اضطراب بیماران همودیالیزی
The effectiveness of treatment- Cognitive protocol of mindfulness combination with memory specificity training (MEST) and comparison of its effectiveness with mindfulness & memory specificity training (MEST) on Anxiety in Hemodialysis Patients
<span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">هد</span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">ف پژوهش حاضر </span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">مقایسه</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">اثربخشی (بسته تلفیقی<em><span style="font-style:normal;"><span style="font-family:b nazanin;"> ذهن آگاهی</span></span></em> مبتنی بر </span>آموزش اختصاصیسازی حافظه) با درمان ذهن آگاهی و آموزش اختصاصیسازی حافظه بر کاهش اضطراب بیماران همودیالیزی</span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">است.</span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> روش پژوهش در دو قسمت کیفی از نوع تحلیل مضامین و کمی از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر بیماران تحت همودیالیز مراجعه کننده به مراکز همودیالیز بیمارستانهای شهر تهران در سال 1396 است. تعداد 48 نفر به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامهی سنجش اضطراب بک،</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">آموزش تلفیقی<em><span style="font-style:normal;"><span style="font-family:b nazanin;"> ذهن آگاهی</span></span></em> مبتنی بر </span>آموزش اختصاصیسازی حافظه (محقق ساخت)،</span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> آموزش ذهنآگاهی سگال و همکاران (2013)، آموزش اختصاصیسازی حافظه مکسول (2016) و آموزش ذهنآگاهی تلفیقی با آموزش اختصاصیسازی حافظه استفاده شد. دادهها با استفاده از روش کواریانس چند متغیری تجزیه و تحلیل شدند.</span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> نتایج</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">نشان</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">میدهد بین اضطراب گروه آموزش تلفیقی، </span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">گروه </span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">ذهنآگاهی، گروه اختصاصیسازی حافظه و گروه کنترل در مرحلهی</span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> پسآزمون </span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">تفاوت وجود دارد. همچنین نتایج نشانداد </span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">در مرحلهی پیگیری نیز تفاوت بین گروهها به نفع گروه آموزش تلفیقی وجود داشت. در گروه ذهنآگاهی اضطراب بازگشت داشت. </span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">در تبیین یافتهها میتوان بیانکرد آموزش تلفیقی ارتباط بین گذشته و حلمسایل ناقص مربوط به گذشته و وارد شدن به زمان حال و اکنون و پذیرش و آگاهی را بهبود میبخشد. همچنین</span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> نتایج نشان داد که آموزش ذهنآگاهی تاثیر بیشتری نسبت به آموزش اختصاصیسازی حافظه بر اختلال اضطراب دارد. </span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">از آنجا که نوع درمان به کار گرفته شده در این تحقیق دارای ساختاری روشن و دارای تکالیف خانگی است، توانمندی مراجع به پیگیری درمان را افزایش داده و باعث اثربخشی معنادار تکنیکهای مربوطه در تغییر وضع روانی افراد شده است.</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span> <div></div>
The purpose of the present study was to investigate the effectiveness of cognitive therapy based on mindfulness combined with memory specificity training (MeST) and comparing it with mindfulness therapy and memory specificity training (MeST) on anxiety in hemodialysis patients. The research method is semi-experimental with pretest-posttest design with control group. The statistical population of the present study was hemodialysis patients referring to hemodialysis centers of Tehran and Alborz hospitals in 2017. A total of 48 people were selected through purposeful sampling. Beck Anxiety measurement questionnaire.The interventive methods were included mindfulness protocol, memory specificity training (MeST), and mindfulness protocol were used to collect data. The data were analyzed using multivariate covariance.The results show that there is a significant difference between the anxiety of the groups of mindfulness therapy combined with memory specificity training (MeST), mindfulness, memory specificity training (MeST) and control group in the post-test phase of hemodialysis patients. The results also showed that in the follow up phase, there was a difference between the groups in favor of the integrated intervention group, But in the mindfulness group, the anxiety returned to a low level. In explaining the findings, it can be stated that the conscientious mind with the teaching of memory specificity is the relationship between the past and the solution of the incomplete problems of the past in the first step and in the second step, is entering into the present and improving the acceptance and awareness. Since the type of treatment used in this research has a clear structure and home-based homework, it increases the ability of follow-up referrals and has significantly influenced the relevant techniques in changing the mental state of individuals.<br>
درمان تلفیقی, آموزش ذهن آگاهی, آموزش اختصاصی سازی حافظه, اضطراب, همودیالیز.
Combination therap, Mindfulness Training, memory specificity training (MeST), Anxiety, Hemodialysis.
1
19
http://rph.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3596-2&slc_lang=other&sid=1
Marziyeh
Noorifard
مرضیه
نوری فرد
m.nuorifard@gmail.com
10031947532846007813
10031947532846007813
Yes
Department of Psychology, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
Hamid Taher
Neshat Doost
حمیدطاهر
نشاط دوست
h.neshat@edu.ui.ac.ir
10031947532846007814
10031947532846007814
No
Isfahan University
دانشگاه اصفهان
Ilnaz
Sajjadian
ایلناز
سجادیان
i.sajjadian@khuisf.ac.ir
10031947532846007815
10031947532846007815
No
Department of Psychology, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran
دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.