Journal title
عنوان نشریه
Literature & Humanities
http://rph.khu.ac.ir
1
admin
2008-0166
E۹۶۰-۹۸۴۴
doi
fa
jalali
1398
11
1
gregorian
2020
2
1
13
4
online
1
fulltext
fa
ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه هویت جنسیتی/ ملال جنسیتی برای نوجوانان و بزرگسالان در نوجوان دختر
Psychometric Properties of Gender Identity/Gender Dysphoria Questionnaire for Adolescents and Adults in Female Adolescents
عمومى
General
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="background:white;"><span style="color:#333333;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:14.0pt;">هدف پژوهش حاضر بررسی ساختار عاملی، پایایی و روایی پرسشنامه نارضایتی جنسیتی و هویت جنسی در دختران نوجوان اصفهان بود. طرح این پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی بود. از بین جامعه آماری با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای، 400 دانش آموز دختر 16 تا 18 ساله مدارس مقطع متوسطه دوم اصفهان، به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه سلامت روان، پرسشنامه هویت جنسی و مقیاس نارضایتی جنسیتی و هویت جنسی استفاده شد. به منظور تحلیل داده ها از آلفای کرانباخ، پایایی بازآزمون، تحلیل عامل اکتشافی و تأییدی و روایی همزمان استفاده شد. پایایی بازآزمون و همسانی درونی به ترتیب 0/92 و 0/93 به دست آمد. ساختار عاملی مقیاس نارضایتی جنسیتی و هویت جنسی با استفاده از هردو شیوه تحلیل عامل اکتشافی و تحلیل عامل تأییدی بررسی شد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی با روش تحلیل مولفه های اصلی و چرخش واریماکس حاکی از وجود چهار عامل در این مقیاس بود که این عوامل در مجموع 63/44 درصد از واریانس کل را تبیین نمودند و نتایج تحلیل عاملی تاییدی نشان داد الگوی چهار عاملی این مقیاس دارای برازندگی مناسبی است. ضرایب همبستگی نشان داد که روایی همزمان مقیاس نارضایتی جنسیتی و هویت جنسی، با دیگر ابزارهای مذکور در حد مطلوبی بود. نتایج این مطالعه نشان داد مقیاس 27 سوالی نارضایتی جنسیتی و هویت جنسی از روایی و پایایی مناسبی برخوردار است. </span></span></span></span> <span dir="LTR"><span style="font-size:16.0pt;"></span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:14px;"><span style="font-family:times new roman;">The purpose of this study was to investigate the factor structure, reliability and validity of Gender Identity/Gender Dysphoria Questionnaire in adolescent girls. Using multistage cluster sampling method, 400 female students aged 16-18 years old in Isfahan Secondary School were selected as the sample. Data were collected using Mental Health Questionnaire (Najjarian & Davoodi, 2001), Sexual Identity Questionnaire (Akefi, 2012) and Sexual Discontent and Sexual Identity Scale (Deogracias, 2007). Cronbach's alpha, test-retest reliability, exploratory and confirmatory factor analysis, and concurrent validity were used for data analysis. Reliability of test-retest and internal consistency were 0.93 and 0.92, respectively. The factor structure of gender dissatisfaction and gender identity scale was investigated using both exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis. The results of exploratory factor analysis with principal component analysis and varimax rotation indicated that there were four factors in this scale that explained 63.44% of the total variance and the results of confirmatory factor analysis showed four factor model of There is a good fit. Correlation coefficients indicated that concurrent validity of gender dissatisfaction and gender identity scale with other instruments was desirable. The 27-item scale of gender identity/gender dysphoria has good validity.</span></span></div>
نارضایتی جنسیتی, هویت جنسی, ساختار عاملی, پایایی, روایی
gender dissatisfaction, gender identity, factor structure, reliability, validity
101
114
http://rph.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4047-1&slc_lang=fa&sid=1
Mohammad
Soltanizadeh
محمد
سلطانی زاده
Mohammad.soltani@hotmail.com
10031947532846008691
10031947532846008691
Yes
Payame Noor university
دانشگاه پیام نور
Neda
Nemati
ندا
نعمتی
neda.nemati650@gmail.com
10031947532846008692
10031947532846008692
No
Payame Noor university
دانشگاه پیام نور
Zohreh
Latifi
زهره
لطیفی
latifizohre@gmail.com
10031947532846008693
10031947532846008693
No
Payame Noor university
دانشگاه پیام نور