Journal title
عنوان نشریه
Literature & Humanities
http://rph.khu.ac.ir
1
admin
2008-0166
E۹۶۰-۹۸۴۴
doi
fa
jalali
1398
2
1
gregorian
2019
5
1
13
1
online
1
fulltext
fa
مدل یابی معادلات ساختاری رابطه علایم اختلال اضطراب اجتماعی با طرح واره های ناسازگار اولیه و تحریف های شناختی در نوجوانان
A structural equation model of relationship between Social Anxiety symptoms, Early Maladaptive schemas and Cognitive Distortions in Adolescents
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:14px;"><span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;">پژوهشهای بالینی و اپیدمیولوژی نقش فرایندهای شناختی را در شکل گیری و تداوم اختلال اضطراب اجتماعی ثابت کرده اند.</span></span> <span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;">هدف پژوهش حاضر پیش بینی اضطراب اجتماعی مبتنی بر طرحواره های ناسازگار اولیه با میانجی گری تحریف های شناختی در میان دانش آموزان متوسطه دورهی دوم بود.جامعه شامل تمام دانش آموزان متوسطه دوم شهرستان مریوان بودند که از میان آنها 400 نفر(200 نفرپسر،200نفردختر) به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گزینش انتخاب نمونه با مراجعه به مدارس، در بین دانش آموزان مشکوک به اضطراب اجتماعی(با تشخیص مشاور مدرسه و منطبق با علائم ذکر شده در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالهای روانپزشکی ویرایش پنجم)</span></span> <span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;">پر</span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;">سشنامه اضطراب اجتماعی کانور توزیع و تکمیل و در صورت تائید تشخیص این اختلال در دانش آموزان، بر اساس نمونه گیری تصادفی ساده، نمونه گیری انجام شد. به منظور جمع آوری داده ها از پرسشنامه ی اضطراب اجتماعی کانور، پرسشنامه </span></span><span dir="RTL"><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;">طرحوار های ناسازگار اولیه</span></span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"> یانگ(فرم کوتاه) و پرسشنامه تحریف های شناختی استفاده شد. داده ها با استفاده از روش مدل یابی معادلات ساختاری تحلیل شدند. نتایج نشان داد که </span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;">مدل ساختاری پژوهش برازش دارد. به طور کلی </span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;">پنج حوزه</span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"> طرحواره های ناسازگار اولیه( </span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;">بریدگی و طرد ، خودگردانی و عملکرد مختل، محدودیت های مختل، دیگر جهت مندی وگوش به زنگی بیش از حد و بازداری</span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;">)</span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"> توان پیش بینی 63 درصد از متغیراضطراب اجتماعی را دارند</span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;">.</span></span> <span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;">همبستگی مستقیم معناداری </span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;">بین متغیرهای طرحواره های ناسازگار اولیه واضطراب اجتماعی وجود دارد. </span></span><span dir="RTL"><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;">تحلیل بوت استراپ نشان داد تحریف های شناختی میانجی بین </span></span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;">طرحواره های ناسازگار اولیه واضطراب اجتماعی است</span></span><span dir="RTL"><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;">. نتایج این پژوهش از نقش </span></span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;">طرحواره های ناسازگار اولیه</span></span> <span dir="RTL"><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;">به عنوان عامل ایجاد آسیب پذیری برای اضطراب اجتماعی و نقش تحریف های شناختی به عنوان مکانیسم مرتبطکننده </span></span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;">طرحوارههای ناسازگار اولیه به </span></span><span dir="RTL"><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;">اضطراب اجتماعی حمایت می کند</span></span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:14px;">Clinical and epidemiological studies have proved the role of cognitive processes in the formation and continuity of social anxiety. This study aimed to predict the social anxiety symptoms among adolescents based on the early maladaptive schemas and cognitive distortions. Population included all junior high-school students in Marivan city and among whom 400 students (200 males and 200 females) were selected as samples. To select sample size, the researcher referred to the selected high schools and distributed Connor’s social phobia index questionnaire among students who were suspicious of suffering from social anxiety (diagnosed by schools consultants and consistent with symptoms indicated in DSM-V). Upon the completion of the questionnaire, the students with confirmed social anxiety disorder were randomly selected as the sampling of the study. Data were gathered using social anxiety questionnaire, early maladaptive schemas questionnaire (short form) and cognitive distortions questionnaire. The collected data analyzed using Structural Equation Model. The results showed the structural model was fit. Five areas of the early maladaptive schemas (disconnection and rejection, impaired autonomy and performance, impaired limits, directedness, over-vigilance, and inhibition) can predict 63% of social anxiety. There was a direct and significant correlation between the variables of the early maladaptive schemas and social anxiety. Bootstrapping analysis revealed cognitive distortions served as a mediator between the early maladaptive schemas and social anxiety symptoms. The results of this study supported the role of the early maladaptive schemas as a vulnerability factor in social anxiety and the role of cognitive distortions as a linking mechanism between the early maladaptive schemas and social anxiety.</span></div>
اضطراب اجتماعی, طرحوار های ناسازگار اولیه, تحریف های شناختی
Social anxiety, Early maladaptive schemas, Cognitive distortions
40
57
http://rph.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3819-1&slc_lang=fa&sid=1
himan
naderzadeh
هیمن
نادرزاده
himannaderzadeh@gmail.com
10031947532846006871
10031947532846006871
No
Islamic Azad University, Central Tehran Branch
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز
mahdea
salehy
مهدیه
صالحی
iranpour1000@yahoo.com
10031947532846006872
10031947532846006872
Yes
Islamic Azad University, Central Tehran Branch
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز
marjan
Jafariroshan
مرجان
جعفری روشن
marjan.jafariroshan@gmail.com
10031947532846006873
10031947532846006873
No
Islamic Azad University, Central Tehran Branch
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز
roya
kochakentazar
رویا
کوچک انتظار
royakentezar@yahoo.com
10031947532846006874
10031947532846006874
No
Islamic Azad University, Central Tehran Branch
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز