Journal title
عنوان نشریه
Literature & Humanities
http://rph.khu.ac.ir
1
admin
2008-0166
E۹۶۰-۹۸۴۴
doi
fa
jalali
1396
5
1
gregorian
2017
8
1
11
2
online
1
fulltext
fa
رابطه خودکارآمدی با سلامت روان در معلمان: نقش واسطه ای حمایت اجتماعی ادراک شده
Relationship between self-efficacy and mental health among teachers:the role of perceived social support
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">هدف اصلی پژوهش حاضر پیشبینی سلامت روان معلمان، بر اساس خودکارآمدی و با میانجی</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">گری حمایت ‏اجتماعیِ ادراکشده بوده است. با توجه به اهداف پژوهش، روش ‏پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری این پژوهش شامل کلیۀ معلمان دورۀ ابتدایی و متوسطۀ شهر تهران بوده است که از میان آنها تعداد 447 نفر با روش نمونه</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">گیری تصادفی خوشه</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">ای برای اجرای پژوهش انتخاب شدند. بهمنظور جمع</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">آوری داده</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">های پژوهش از پرسشنامۀ سلامت ‏عمومی، پرسشنامه خودکارآمدی عمومی ، پرسشنامه حمایت اجتماعی استفاده به عمل آمد. نتایج تحلیلِ مسیر نشان داد که متغیر حمایت اجتماعی می</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">تواند رابطۀ بین خودکارآمدی و سلامت روان را در بین معلمان میانجی</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">گری نماید. متغیر خودکارآمدی هم اثر مستقیمی بر روی سلامت روان دارد و هم بهواسطۀ حمایت اجتماعی می</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">تواند رابطۀ غیرمستقیمی با سلامت روان داشته باشد. درنهایت در مدل مفروض 15درصد از پراکندگی نمرات سلامت روان معلمان از طریق نقش واسطه</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">ایِ حمایت اجتماعیِ ادراکشده، تبیین شد. بین معلمان زن و مرد از لحاظ شدت نشانههای بیخوابی و اضطراب تفاوت معنیداری وجود دارد. میتوان نتیجهگیری نمود که حمایتِ اجتماعی نقش کلیدی در خودکارآمدی و سلامت روان معلمان دارد. </span></span><br>
</p>
<p>The main objective of this study was to investigate the relationship between self-efficacy, perceived social support and mental health among teachers. Sample consisted of 447 teachers which selected by cluster random sampling. In order to collect research data from the General Health Questionnaire, general self-efficacy questionnaire and Social Support Questionnaire were used. The results of path analysis showed that social support can mediate the relationship between self-efficacy and mental health among teachers. There have significiant diffrences between genders in anxiety and insomnia symptoms. There were not significiant difrences between elementary school and secondary school teachers in outcome variableres. Path analysis showed that 15% of teacher’s mental health scores was explained through the perceived social support. It could be concluded that social support had a pivotal role in teacher self efficacy and mental health. <br>
</p>
سلامت روان, خودکارآمدی, حمایت اجتماعی, معلمان
Mental health, Self-efficacy, Social support, Teachers
50
68
http://rph.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2927-1&slc_lang=fa&sid=1
Seyed Sadegh
Nabavi
سید صادق
نبوی
sadegh.nabavi@yahoo.com
10031947532846003689
10031947532846003689
No
Imam Reza International University, Farhangian university
دانشجوی دکتری دانشگاه امام رضا(ع)، استادیار دانشگاه فرهنگیان تهران
Faramarz
Sohrabi
فرامرز
سهرابی
asmar567@yahoo.com
10031947532846003690
10031947532846003690
Yes
Allame tabatabae university
دانشگاه علامه طباطبایی
Gholamali
Afrooz
غلامعلی
افروز
afrooz@ut.ac.ir
10031947532846003691
10031947532846003691
No
Tehran University
دانشگاه تهران
Ali
Delavar
علی
دلاور
delavarali@yahoo.com
10031947532846003692
10031947532846003692
No
Allame tabatabae university
دانشگاه علامه طباطبایی
Simin
Hosseinian
سیمین
حسینیان
Hosseins1381@yahoo.com
10031947532846003693
10031947532846003693
No
Alzahra university
دانشگاه الزهرا