Journal title
عنوان نشریه
Literature & Humanities
http://rph.khu.ac.ir
1
admin
2008-0166
E۹۶۰-۹۸۴۴
doi
fa
jalali
1392
9
1
gregorian
2013
12
1
7
1
online
1
fulltext
fa
نقش میانجی گری احساس انسجام روانی در رابطه ی سبکهای دلبستگی با خودتنظیمی
The Role of mediating sense of coherence in relationship styles of attachment with self-regulation
پژوهشي
Research
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی احساس انسجامروانی در رابطهی سبکهای دلبستگی با خودتنظیمی دانشآموزان انجامگرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعهی آماری شامل کلیهی دانشآموزان دختر پایهی دوم و سوم متوسطه شهرستانکازرون در سال تحصیلی 91-90 به تعداد 1319نفر بود، که 255 نفر بهعنوان نمونه، با روش نمونهگیری طبقهای نسبی انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده شامل؛ پرسشنامهی سبکدلبستگی هازن و شیور، پرسشنامهی خودتنظیمی و مقیاس تجدید نظر شدهی احساس انسجام فلنسبرگ بود. دادهها با بهرهگیری از روشهای همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس یکراهه، رگرسیون چندگانه و تحلیلمسیر و با استفاده از نرمافزار 16spss و Liseral مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج بهدستآمده نشان داد که سبک دلبستگی ایمن و خودتنظیمی با میزان احساس انسجام روانی رابطهی مستقیم و معنادار، و سبک دلبستگی دوسوگرا با احساس انسجام روانی و خودتنطیمی رابطهی منفی و معنادار دارند.
The aim of the present study was to investigate the moderator role of sense of coherence in the relationship between attachment style and self-regulation in students. The current study is of descriptive correlational design. The statistical population of this study was 1319 females of the second and third grade students of high school at Kazeroon in 1390-1391 academic year. 255 of them were chosen through relative stratified sampling. Adult attachment questionnair's hazan & shaver, Self-Regulation Questionnaire, Flensburg’s Sense of coherence scale, were used. Data were analyzed using Pearson correlation, one way analysis of variance, Multiple Regression analysis, and path analysis by SPSS 16 and Liseral softwares. The results showed a direct significant relationship between secure attachment style and self-regulation and sense of coherence. Final results showed a significant negative relationship between ambivalent attachment style and sense of coherence and self-regulation.
خودتنظیمی , سبک دلبستگی , احساس انسجام روانی , دانش آموزان ,
self-regulation , Attachment styles , sense of coherences , student ,
11
19
http://rph.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-34&slc_lang=fa&sid=1
H,
Ghaedi far
حمیده
قائدی فر
ghaedi89@gmail.com
1003194753284600121
1003194753284600121
Yes
دانشگاه فردوسی مشهد
M. S,
Abdkhodai
محمدسعید
عبدخدائی
abdkhoda@um.ac.ir
1003194753284600122
1003194753284600122
No
دانشگاه فردوسی مشهد
H. R,
Aghamohammadian Sherbaf
حمیدرضا
آقامحمدیان شعرباف
ghaedihamide@yahoo.com
1003194753284600123
1003194753284600123
No
دانشگاه فردوسی مشهد