Journal title
عنوان نشریه
Literature & Humanities
http://rph.khu.ac.ir
1
admin
2008-0166
E۹۶۰-۹۸۴۴
doi
fa
jalali
1388
11
1
gregorian
2010
2
1
3
4
online
1
fulltext
fa
نقش سبک های مقابله با تنیدگی در رابطه باورهای غیرمنطقی و سازگاری اجتماعی دانشجویان دانشگاه ارومیه
The Role of Coping with Stress Styles between Irrational Beliefs and Social Adjustment Relationship among Urmia University Students
پژوهشي
Research
هدف پژوهش حاضر مطالعه رابطه بین سازگاری اجتماعی و باورهای غیرمنطقی و تعیین نقش میانجی گرانه متغیر سبک های مقابله با تنیدگی انجام شد. در مطالعه ای توصیفی 280 نفر دانشجو(141 دختر و 139 پسر) از دانشجویان دانشگاه سراسری ارومیه با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. پرسشنامه باورهای غیرمنطقی جونز(ذوالفقاری مطلق، 1377) ، آزمون سبک های مقابله ای اندلر و پارکر(راجر و همکاران، 1993) و مقیاس سازگاری اجتماعی بل(واربا و همکاران، 2007) برای سنجش متغیرها بکار رفتند و داده ها با بهره گیری از همبستگی گشتاوری پیرسون و رگرسیون سلسله مراتبی تحلیل گردیدند. نتایج مطالعه حاضر نشان دادند باورهای غیرمنطقی با سازگاری اجتماعی رابطه منفی داشته و مولفه های آن قادر به پیش بینی سازگاری هستند(01/0>P). نتایج تحلیل رگرسیون نیز حاکی از این بودند که از بین سبک های مقابله، سبک اجتنابی می تواند در رابطه بین باورهای غیرمنطقی و سازگاری اجتماعی بعنوان متغیری میانجی عمل کند. با توجه به نتایج حاصل احتمالا می توان نتیجه گرفت تغییر باورهای غیرمنطقی به دانشجویان در تغییر رفتار و سازگاری اجتماعی بهتر کمک خواهد کرد
The purpose of the present study was to investigate the relationship between social adjustment and irrational beliefs among university students. The other aim was to examine mediatory role of coping with stress styles. For those purpose, 280 subjects (141 female and 139 male) were selected randomly from Urmia University students. Joneُs irrational beliefs test (IBT) (Zolfaghari Motlag, 1377), Endler and Parker coping styles inventory (Rodger et.al, 1993) and Bell΄s adjustment scale ) Warbah et.al, 20007) were used. The data were analyzed by Pearson correlation and hierarchical regression. The findings revealed that irrational beliefs had negative relationship with student social adjustment and its components could predict adjustment (P<001). In addition, the analysis of regression showed that avoidance coping with stress style did play meditative role between irrational beliefs and social adjustment. According to the results, it may be concluded irrational beliefs change will help better social adjustment.
باورهای غیرمنطقی , سازگاری اجتماعی , سبک های مقابله با تیدگی , دانشجویان ,
Irrational beliefs , Social Adjustment , coping with stress styles , University Students ,
45
54
http://rph.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-96&slc_lang=fa&sid=1
Farzaneh
Michaeli Manee
فرزانه
میکائیلی منیع
f.michaeli.manee@gmail.com
1003194753284600329
1003194753284600329
Yes
دانشگاه ارومیه