Cheraghi F, Dasta M, Ghorbani R, Abidizadegan A, Arabzade M. perceived self- efficacy, cognitive coping strategies and academic stress. Journal title 2009; 3 (1) :29-40
URL:
http://rph.khu.ac.ir/article-1-99-fa.html
چراغی فرشته، دستا مهدی، قربانی رقیه، عبیدی زادگان افسانه، عرب زاده مهدی. خودکارآمدی ادراک شده ، راهبردهای شناختی مقابله و استرس تحصیلی. عنوان نشریه. 1388; 3 (1) :29-40
URL: http://rph.khu.ac.ir/article-1-99-fa.html
1- دانشگاه خوارزمی ، cheraghi.fereshte@ yahoo.com
2- دانشگاه خوارزمی
چکیده: (11713 مشاهده)
این مطالعه با هدف ارزیابی اثر مستقیم و غیر مستقیم خودکارآمدی ادراک شده از طریق راهبردهای شناختی مقابله ای بر استرس تحصیلی دانشجویان انجام شد. داده ها از 435 دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی از هفت گروه آموزشی در سال تحصیلی 1388 گردآوری شد. از دو ابزار پرسشنامه استرس تحصیلی ادراک شده و خودکارآمدی تحصیلی (زاژاکووا و همکاران 2005) و پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان (گرانفسکی و همکاران، 2001) استفاده گردید. در تحلیل داده ها روش تحلیل مولفه های اصلی، تحلیل عامل تاییدی و مدل معادلات ساختاری بر پایه نرم افزار لیزرل برای ارزیابی مدل ساختاری بکار رفت. مدل ارزیابی شده از شاخص های برازندگی خوبی برخوردار بود. بر اساس نتایج، متغیر نهفته خودکارآمدی ادراک شده به طور مستقیم و غیر مستقیم از طریق راهبردهای مقابله شناختی انطباقی و غیر انطباقی بر استرس تحصیلی اثرگذار است. بر این اساس افراد با خودکارآمدی ادراک شده بالا تمایل دارند تا از راهبردهای مقابله انطباقی بهره و در نتیجه میزان استرس تحصیلی کمتری را تجربه می کنند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
انتشار: 1388/2/25