Ethics code: IR.KHU.REC.1403.070
Mamaghani Miandoab P, Kavousian J, Arabzadeh M, Izanloo B. Identification the Causes, Contexts and Consequences of Online Gaming Addiction in Adolescents: A Qualitative Grounded Theory Study. Research in psychological health 2025; 19 (1)
URL:
http://rph.khu.ac.ir/article-1-4605-fa.html
ممقانی میاندوآب پریرخ، کاوسیان جواد، عربزاده مهدی، ایزانلو بلال. شناسایی الگوی اعتیاد به بازی های آنلاین در نوجوانان: یک مطالعۀ کیفی داده بنیاد. پژوهش در سلامت روانشناختی. 1404; 19 (1)
URL: http://rph.khu.ac.ir/article-1-4605-fa.html
1- دانشگاه خوارزمی ، pary.mm74@gmail.com
2- دانشگاه خوارزمی
3- داتشگاه خوارزمی
چکیده: (93 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر اعتیاد به بازیهای آنلاین نوجوانان در قالب مطالعۀ کیفی و به روش مصاحبۀ نیمهساختاریافته نظریۀ دادهبنیاد انجام شد. مشارکتکنندگان 20 نوجوان پسر 13 تا 18 ساله شهر تهران بودند که به روش نمونهگیری نظری انتخاب شدند. نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان داد که اعتیاد به بازیهای آنلاین پدیدهای پیچیده و چندبعدی است که تحت تأثیر عوامل فردی، اجتماعی و خانوادگی قرار دارد. از جمله عوامل علی مؤثر بر اعتیاد به بازیهای آنلاین در بعد فردی میتوان به پرکردن اوقات فراغت و شخصی، در بعد اجتماعی میتوان به ارتباطی، شهرت و کسب ثروت اشاره کرد. همچنین عوامل زمینهای شخصی، کار و بازاریابی و حمایت اجتماعی ادراک شده در ابعاد فردی، اجتماعی و خانوادگی نقش مهمی در بروز این پدیده ایفا میکنند. از سوی دیگر بهبود دقت و تمرکز، کنترل خشم، شادابی و رفع افسردگی در بعد فردی و دوستیابی، حرفهای و معروف شدن در بعد اجتماعی، پیامدهای مثبت اعتیاد به بازی آنلاین بدست آمدند. در نهایت پژوهش حاضر نشان داد که کمبود وقت برای فعالیتهای روزمره و افت درسی، شخصی، آسیب به سلامت جسمانی در بعد فردی و درک نشدن توسط خانواده در بعد خانوادگی از جمله پیامدهای منفی اعتیاد به بازیهای آنلاین بود. پیشنهاد میشود برنامهریزان تعلیم و تربیت برنامههای آموزشی مشاورهای خود را بر چگونگی پرکردن مفید اوقات فراغت، ایجاد تفریحات سالم و لذتبخشِ شخصیسازی شده، مقابله با تنش ارضای نیازهای فردیِ ناراحتی، تنهایی و افسردگی، خستگی، تخلیۀ مناسب هیجانات با ورزش و ایجاد شبکههای اجتماعی و دوستی، متمرکز کنند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1404/1/28 | پذیرش: 1404/3/31 | انتشار: 1404/4/17