دوره 19، شماره 1 - ( دوره نوزدهم ، شماره اول ، بهار 1404 )                   جلد 19 شماره 1 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.KHU.REC.1403.070

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mamaghani Miandoab P, Kavousian J, Arabzadeh M, Izanloo B. Identification the Causes, Contexts and Consequences of Online Gaming Addiction in Adolescents: A Qualitative Grounded Theory Study. Research in psychological health 2025; 19 (1)
URL: http://rph.khu.ac.ir/article-1-4605-fa.html
ممقانی میاندوآب پریرخ، کاوسیان جواد، عربزاده مهدی، ایزانلو بلال. شناسایی الگوی اعتیاد به بازی های آنلاین در نوجوانان: یک مطالعۀ کیفی داده بنیاد. پژوهش در سلامت روانشناختی. 1404; 19 (1)

URL: http://rph.khu.ac.ir/article-1-4605-fa.html


1- دانشگاه خوارزمی ، pary.mm74@gmail.com
2- دانشگاه خوارزمی
3- داتشگاه خوارزمی
چکیده:   (93 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر اعتیاد به بازی­های آنلاین نوجوانان در قالب مطالعۀ کیفی و به روش مصاحبۀ نیمه­ساختاریافته نظریۀ داده­بنیاد انجام شد. مشارکت­کنندگان 20 نوجوان پسر 13 تا 18 ساله شهر تهران بودند که به روش نمونه­گیری نظری انتخاب شدند. نتایج حاصل از تحلیل داده­ها نشان داد که اعتیاد به بازی­های آنلاین پدیده­ای پیچیده و چندبعدی است که تحت تأثیر عوامل فردی، اجتماعی و خانوادگی قرار دارد. از جمله عوامل علی مؤثر بر اعتیاد به بازی­های آنلاین در بعد فردی می­توان به پرکردن اوقات فراغت و شخصی، در بعد اجتماعی می­توان به ارتباطی، شهرت و کسب ثروت اشاره کرد. همچنین عوامل زمینه­ای شخصی، کار و بازاریابی و حمایت اجتماعی ادراک شده در ابعاد فردی، اجتماعی و خانوادگی نقش مهمی در بروز این پدیده ایفا می­کنند. از سوی دیگر بهبود دقت و تمرکز، کنترل خشم، شادابی و رفع افسردگی در بعد فردی و دوست­یابی، حرفه­ای و معروف شدن در بعد اجتماعی، پیامدهای مثبت اعتیاد به بازی آنلاین بدست آمدند. در نهایت پژوهش حاضر نشان داد که کمبود وقت برای فعالیت­های روزمره و افت درسی، شخصی، آسیب به سلامت جسمانی در بعد فردی و درک نشدن توسط خانواده در بعد خانوادگی از جمله پیامدهای منفی اعتیاد به بازی­های آنلاین بود. پیشنهاد می­شود برنامه­ریزان تعلیم و تربیت برنامه­های آموزشی مشاوره­ای خود را بر چگونگی پرکردن مفید اوقات فراغت، ایجاد تفریحات سالم و لذت­بخشِ شخصی­سازی شده، مقابله با تنش ارضای نیازهای فردیِ ناراحتی، تنهایی و افسردگی، خستگی، تخلیۀ مناسب هیجانات با ورزش و ایجاد شبکه­های اجتماعی و دوستی، متمرکز کنند.
متن کامل [PDF 717 kb]   (48 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1404/1/28 | پذیرش: 1404/3/31 | انتشار: 1404/4/17

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه پژوهش در سلامت روانشناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 |

Designed & Developed by : Yektaweb