دوره 10، شماره 1 - ( دوره 10، شماره 1 1395 )                   جلد 10 شماره 1 صفحات 31-22 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- دانشگاه شیراز ، khormaei@shirazu.ac.ir
2- اموزش و پرورش
3- دانشگاه شیراز
چکیده:   (5399 مشاهده)

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش صبر در پیش­بینی دشواری در نظم بخشی هیجانی دانشجویان بود. مشارکت­کنندگان در پژوهش، 400 دانشجوی کارشناسی دانشگاه شیراز ( 155 پسر و 245 دختر) بودند که  با استفاده از روش نمونه­گیری خوشه­ای تصادفی چند مرحله­ای از دانشکده­های دانشگاه شیراز انتخاب شدند و به مقیاس دشواری در نظم­بخشی هیجانی (  (DERS و مقیاس صبر پاسخ دادند. پایایی این ابزارها به ­وسیله­ی ضریب آلفای کرونباخ و روایی آن­ها به وسیله تحلیل عاملی تعیین شد. نتایج تحلیل مسیر با استفاده از مدل معادلات ساختاری در نرم­افزار  AMOS نشان داد که صبر پیش­بینی کننده منفی و معنادار دشواری در نظم­بخشی هیجان است و با افزایش نمره صبر و مؤلفه­های آن نمره دشواری در نظم­بخشی هیجان کاهش می­یابد. بر این اساس پیشنهاد می شود که آموزش صبر و مؤلفه­های آن  به­عنوان کانون عمده­ی کنترل هیجانی مورد استفاده قرار گیرد. این آموزش­ها علاوه بر تقویت این فضیلت اخلاقی در دانشجویان، کمک مؤثری در تسهیل نظم بخشی هیجانات خواهد بود.
 

متن کامل [PDF 296 kb]   (2827 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/12/6 | پذیرش: 1395/4/22 | انتشار: 1395/4/23

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.