دوره 2، شماره 4 - ( 12-1387 )                   جلد 2 شماره 4 صفحات 56-47 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه اصفهان ، javad.ejei@gmail.com
2- دانشگاه تهران
3- دانشگاه آزاد ارومیه
چکیده:   (8597 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر، بررسی روابط بین ادراک از حمایت از خودمختاری توسط معلم، نیازهای روان شناختی اساسی (خودمختاری، شایستگی و ارتباط)، انگیزش درونی و تلاش به روش الگویابی معادلات ساختاری است. بدین منظور، 287 نفر از دانش­آموزان پسر سال اول متوسطه شهر بابل با استفاده از نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای مرحله­ای انتخاب شدند و به پرسشنامه جو یادگیری (بلک و دسی،2000)، نیازهای روان شناختی اساسی (لاگواردیا و همکاران، 2000)، انگیزش درونی (والراند و همکاران، 1989) و تلاش (دوپیرات و مارین،2005) پاسخ دادند. یافته­های به­دست آمده نشان داد که حمایت از خودمختاری توسط معلم، اثر مستقیم مثبت و معناداری بر برآورده شدن نیازهای روان شناختی دارد و از این طریق، به صورت غیر مستقیم بر انگیزش درونی دانش­آموزان اثر می­گذارد. همچنین، نیازهای روان شناختی خودمختاری و شایستگی اثر مستقیم مثبت و معناداری بر انگیزش درونی دانش­آموزان دارند. اما اثر ارتباط بر انگیزش درونی دانش­آموزان معنادار نبود. انگیزش درونی اثر مستقیم و مثبتی بر میزان تلاش دانش­آموزان دارد. به­طور کلی می­توان نتیجه گرفت که محیط­های حامی خودمختاری باعث برآورده شدن نیازهای روان شناختی اساسی و در نتیجه افزایش انگیزش درونی دانش­آموزان می­شود
     
نوع مطالعه: پژوهشي |
پذیرش: 1387/12/25 | انتشار: 1387/12/25

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.