Journal title
عنوان نشریه
Literature & Humanities
http://rph.khu.ac.ir
1
admin
2008-0166
E۹۶۰-۹۸۴۴
doi
fa
jalali
1395
8
1
gregorian
2016
11
1
10
3
online
1
fulltext
fa
مقایسه نظمجویی شناختی هیجان، سلامت عمومی، شیوه حلمسئله و عملکرد تحصیلی در دختران نوجوان دارای والدین معتاد و غیرمعتاد
Comparison of Cognitive Emotion Regulation, general health, problem–solving styles and academic performance of adolescent girls with addicted and nonaddicted parents
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p dir="RTL"><strong>چکیده</strong></p>
<p dir="RTL">هدف پژوهش حاضر مقایسه نظم­جویی شناختی هیجان، سلامت عمومی، شیوه حل­مسئله و عملکرد تحصیلی در دختران نوجوان والدین معتاد و والدین غیرمعتاد بود. روش پژوهش علّی- مقایسه­ای و جامعه آماری کلیه دانش­آموزان متوسطه دختر والدین معتاد و غیرمعتاد ناحیه 3 کرج بود. بوسیله نمونه­گیری در دسترس120 دانش­آموز که60 نفر آنها والدین­ معتاد و60 نفر غیرمعتاد بود انتخاب شدند. دو گروه مورد همتاسازی قرار گرفتند. دو گروه شرکت­کننده سه پرسشنامه نظم­جویی شناختی هیجان، سلامت عمومی و شیوه­ی حل­مسئله را تکمیل کردند. برای تحلیل داده­ها از آزمون <span dir="LTR">t </span> گروههای مستقل و تحلیل واریانس چند متغیره استفاده شد. نتایج نشان داد که دختران والدین معتاد در راهبرد ملامت دیگران و نوجوانان والدین غیرمعتاد در راهبردهای دیدگاه­گیری، ارزیابی مجدد مثبت، تمرکز مجدد مثبت، تمرکز مجدد بر برنامه­ریزی از راهبردهای تنظیم شناختی هیجان نمره بیشتری کسب کردند. نوجوانان والدین غیرمعتاد در زمینه اجتماعی و نوجوانان والدین معتاد در زمینه جسمانی، اضطراب و افسردگی نسبت به نوجوانان والدین غیرمعتاد نمره­ی بیشتری کسب کردند. نوجوانان والدین معتاد در زمینه کنترل شخصی و نوجوانان والدین غیرمعتاد در زمینه­ی اجتنابی از شیوه­ی حل­مسئله نمره بیشتری کسب کردند<span dir="LTR">.</span> از نظر عملکرد تحصیلی معدّل نوجوانان والدین معتاد پایین­تر بود.</p>
<p>The aim of this study was to compare the cognitive emotion regulation, general health, problem-solving style and academic performance of the adolescent girls with addicted parents with nonaddicted parents ones. The research method was causal-comparative. The statistical population was all female high school students of the third District of Karaj. Using convenience sampling method, 120 students was used which was included of 60 students with addicted and 60 students with non-addicted parents. The selected students in both groups were equilized. The groups completed Cognitive Emotion Regulation, general health and problem solving questionnaires. T-test and MANOVA were used to data analysis. Results indicated that adolescents with addicted parents achieve more score in “Blaming others” item and the others achieve more score in “Putting into perspective”, “Positive refocusing”, “Positive reappraisal” and “Refocus on planning” items in Cognitive Emotion Regulation test. Adolescents with nonaddicted parents get more score in “social” context and the others have more score in “Physical”, “anxiety” and “depression” context. Problem solving score in “personal control” item for students with nonaddicted parents and score in “Avoidance” for adolescents with addicted parents is higher than others. Academic Performance of the adolescents with addicted parents was less than that of the others.</p>
نظمجویی شناختی هیجان, شیوهی حلمسئله, سلامت عمومی, عملکرد تحصیلی, نوجوانان والدین معتاد و غیرمعتاد
Cognitive Emotion Regulation, Problem solving style, general health, Academic Performance, adolescents Addicted Parents, adolescents non Addicted Parents
38
48
http://rph.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-726-1&slc_lang=fa&sid=1
MARYAM
AZIMI
مریم
عظیمی
Azimi7882@Gmail.com
10031947532846002805
10031947532846002805
Yes
مدرس دانشگاه فرهنگیان
ROBABEH
NORI
ربابه
نوری
rynoury@yahoo.com
10031947532846002806
10031947532846002806
No
دانشگاه خوارزمی
SHAHRAM
MOHAMMADKHANI
شهرام
محمدخانی
sh.mohammadkhani@gmail.com
10031947532846002807
10031947532846002807
No
دانشگاه خوارزمی