Journal title
عنوان نشریه
Literature & Humanities
http://rph.khu.ac.ir
1
admin
2008-0166
E۹۶۰-۹۸۴۴
doi
fa
jalali
1395
8
1
gregorian
2016
11
1
10
3
online
1
fulltext
fa
نقش واسطهای فرایندهای خودشناسی و خودمهارگری در رابطه استرس ادراکشده و عینی با اضطراب، افسردگی، و علائم جسمانی آتشنشانها
The mediating role self-knowledge process(integrative self-knowledge and mindfulness) and self control in regulating of relationship between perceived and objective stress and anxiety, depression, and physical symptoms
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p dir="RTL">هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش واسطهای فرایندهای خودشناسی (خودشناسی انسجامی، و ذهنآگاهی) و خودمهارگری در رابطه بین استرس ادراکشده و عینی با اضطراب، افسردگی، و علائمجسمانی بود. از 217 آتشنشان با روش نمونهگیری طبقهای تصادفی از 22 ایستگاه نمونه گیری شد و مقیاسهای خودشناسیانسجامی ، ذهنآگاهی، خودمهارگری، استرس ادراکشده ، استرس عینی، اضطراب و افسردگی، و علائمجسمانی برای جمع آوری دادهها استفادهشد. یافتهها نشاندادند تعامل خودمهارگری با خودشناسیانسجامی بیشترین نقش واسطهای را در تنظیم رابطه بین استرس ادراکشده و اضطراب، افسردگی و علائمجسمانی دارد. تاثیر استرس عینی از طریق استرس ادراکشده است که این می تواند تاکیدی بر اهمیت ذهنی بودن استرس باشد. براساس این یافتهها، به نظر می رسد فرایندهای خودشناسی در ارتباط بین استرس، اضطراب، افسردگی و علائم جسمانی دارای نقش واسطه ای است.</p>
<p>The aim of this study was to investigate the mediating role of self-knowledge process (integrative self-knowledge and mindfulness) and self control in regulating of relationship between perceived and objective stress and anxiety, depression, and physical symptoms. 217 firefighters were selected by simple stratified sampling from 22 stations. They responded to integrative self-knowledge (Ghorbani et al.,2008), mindfulness (Brown & Ryan.,2003), self control (Tangeny et al.,2004) perceived stress (Cohen et al., 1983) objective stress (made in this research), anxiety and depression(Costello & Comrey.,1967) scals and symptoms check list(Bartone.,1995). The results showed the interaction between integrative self- knowledge and self control has the most role in regulating the relationship between perceived stress and anxiety, depression and physical symptoms. Objective stress influenced by perceived stress that emphasized on importance of subjectivity of stress.Finally, Findings indicate the mediating role of self-knowledge process in relationship between stress and anxiety, depression, and physical symptoms.</p>
خودشناسیانسجامی, ذهنآگاهی, خودمهارگری, خودنظمدهی, استرس, اضطراب, افسردگی
integrative self-knowledge, mindfulness, self control, perceived stress, objective stress, anxiety, depression, and physical symptoms.
1
15
http://rph.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2366-1&slc_lang=fa&sid=1
Vahideh
salehmirhassani
وحیده
صالح میرحسنی
salehmirhasani@gmail.com
10031947532846002795
10031947532846002795
Yes
payamenour university
دانشگاه پیام نور
Nima
Ghorbani
نیما
قربانی
nima7cps@gmail.com
10031947532846002796
10031947532846002796
No
tehran university
دانشگاه تهران
Ahmad
Alipour
احمد
علی پور
alipor@pnu.ac.ir
10031947532846002797
10031947532846002797
No
payamenour university
دانشگاه پیام نور
Valiolah
Farzad
ولی اله
فرزاد
vfarzad@yahoo.com
10031947532846002798
10031947532846002798
No
Kharazmi university
دانشگاه خوارزمی