Journal title
عنوان نشریه
Literature & Humanities
http://rph.khu.ac.ir
1
admin
2008-0166
E۹۶۰-۹۸۴۴
doi
fa
jalali
1392
12
1
gregorian
2014
3
1
7
4
online
1
fulltext
fa
بررسی اثربخشی آموزش بازی مشترک مادر- کودک بر علائم اختلالات رفتاری در دانش آموزان پسر مبتلا به بی اعتنایی مقابله ای دوره ابتدایی
The effect of collaborative mother-child play training on the decrement of the symptoms in school males Students with oppositional defiant disorder (ODD) of Isfahan
پژوهشي
Research
هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش بازی مادر -کودک بر شدت علائم اختلالات رفتاری شامل بی اعتنایی مقابله ای و سلوک در دانش آموزان پسر مبتلا به بی اعتنایی مقابله ای دوره ابتدایی شهر اصفهان بود.: بر این اساس، در قالب یک مطالعه نیمه تجربی همراه با گروه کنترل و ارزیابی به صورت پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری یک ماهه، تعداد 32 دانش آموز پسر دارای تشخیص اختلال بی اعتنایی مقابله ای از مدارس ابتدایی شهر اصفهان بر اساس ملاک های ورودی در پژوهش انتخاب و به شیوه تصادفی به گروه های پژوهش گمارده شدند. آزمودنی های گروه آزمایش یک دوره هشت جلسه ای به صورت هفتگی با مشارکت مادران و بازی با کودک دریافت کردند در حالی که آزمودنی های گروه کنترل چنین مداخله ای دریافت نکردند و در لیست انتظار قرار گرفتند.آزمودنی های دو گروه با استفاده از چک لیست مرضی کودکان (CSI-4) مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد ارائه مداخله بازی مشترک مادر-کودک باعث کاهش علائم بی اعتنایی مقابله ای و کاهش علائم سلوک در هر دو مرحله پس آزمون و پیگیری شده است. بر اساس یافته های این پژوهش، می توان نتیجه گرفت ارائه مداخله مبنی بر آموزش بازی مشترک مادر- کودک در کاهش علائم اختلال سلوک و بی اعتنایی مقابله ای موثر بوده است و با استفاده از این روش مداخله ای، ضمن کاهش شدت علائم بی اعتنایی مقابله ای، می توان از این مداخله در جهت کاهش علائم سلوکی کودکان مبتلا به بی اعتنایی مقابله ای استفاده کرد.
The goal of this study was An investigation the effect of collaborative mother-child play training on child behavioral difficult symptoms ( odd and conduct ) in school males Students with oppositional defiant disorderin of Isfahan. thus, in a quasi-experimental design with a control group and pret test – post test & follow up assessment, 32 male of school students with ODD diagnose selected and assigned randomly in experimental and control group (n1=n2=16). The experimental group received meeting on a weekly sessions basis training with the participation of eight mother and playing with child. While the control group received no intervention and remain in waiting list. Two groups were evaluated by child symptoms check list (CSI-4) ODD & condact subscales.The results of the analysis of covariance revealed intervention with mother-child play reduces reduction in symptoms of oppositional defiant disorder and in follow up. Plus, this introvention reduce symptoms of conduct in post test and can reduce these symtoms in follow up.. Based on these findings it can be concluded the mother - child playing in reducing symptoms of conduct disorder and disregard Coping effective and Using this experimental approach, while reducing the severity of coping ignored, this intervention can be effective in reducing the symptoms of children with disregard coping behaviors used.
آموزش بازی مشترک مادر – کودک , اختلال بی اعتنایی مقابله ای و سلوک ,
collaborative mother-child play training , oppositional defiant disorder and CD ,
61
70
http://rph.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-133&slc_lang=fa&sid=1
Saeide,
sabziyan
سعیده
سبزیان
sabzian1989@yahoo.com
1003194753284600450
1003194753284600450
Yes
دانشگاه لرستان
Hossein Ali,
Mehrabi
حسینعلی
مهرابی
mehrabihossein@yahoo.com
1003194753284600451
1003194753284600451
No
دانشگاه اصفهان
Mehrdad,
Kalantari
مهرداد
کلانتری
mkalantari@edu.ui.ac.ir
1003194753284600452
1003194753284600452
No
دانشگاه اصفهان