Journal title
عنوان نشریه
Literature & Humanities
http://rph.khu.ac.ir
1
admin
2008-0166
E۹۶۰-۹۸۴۴
doi
fa
jalali
1393
3
1
gregorian
2014
6
1
7
3
online
1
fulltext
fa
اثربخشی گروه درمانی شناختی ـ رفتاری مبتنی بر کنشهای اجرایی بر بهبود کنشهای اجرایی افراد مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی
Effectiveness of Cognitive Behavioral Group Therapy Based on Executive Functions in the Improvement of Executive Functions in Individual with ADHD
پژوهشي
Research
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی گروهدرمانی شناختی- رفتاری مبتنی بر کنشهای اجرایی، بر بهبود کنشوری اجرایی دانشجویان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی (ADHD) بود. این پژوهش در سال تحصیلی 1392-1391 انجام و از طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه استفاده شد. بدین منظور از دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد که قبلاً تشخیص ADHD گرفته بودند یا از نشانههای این اختلال رنج میبردند، دعوت شد. تشخیص اولیه از طریق مقیاس درجهبندی ADHD بزرگسالان بارکلی و تشخیص قطعی با مصاحبهی روانپزشکی صورت گرفت. 32 نفر از دانشجویان مبتلا به ADHD انتخاب شدند و به صورت گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. گروه درمانی شناختی ـ رفتاری مبتنی بر کنشهای اجرایی برای گروه آزمایش ارائه شد و گروه گواه در فهرست انتظار قرار گرفت. هر دو گروه قبل و بعد از مداخله، پرسشنامههای BAARS و نارسایی کنشهای اجرایی بارکلی (BDEFS) را تکمیل کردند. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد که گروه آزمایش نسبت به گروه گواه، پس از مداخله، بهبود معناداری را در کنشهای اجرایی مدیریت زمان، برنامهریزی و سازماندهی، خود انگیزشی و خودنظم جویی هیجانی نشان دادند. نتایج پژوهش نشان میدهد که گروه درمانی شناختی - رفتاری مبتنی بر کنشهای اجرایی، بر بهبود کنشوری اجرایی دانشجویان مبتلا به ADHD مؤثر بوده و میتواند به عنوان یک رویکرد نوین به بهبود کنشهای اجرایی در این دانشجویان منجر شده، و در کنار سایر درمانها مورد توجه قرار گیرد.
The aim of the current study was to examine the effectiveness of cognitive behavioral group therapy based on executive functions in improving the executive functions in students with Attention Deficit / Hyperactivity Disorder (ADHD). This study was carried out in 2011-2012 academic year using pre-post- test design with a control group. Students of Mashhad’s Ferdowsi University who were previously diagnosed with ADHD or who were showing the symptoms of ADHD at the time of the study were invited to participate in this study. Primary diagnosis was based on the Barkley Adult ADHD Rating Scale—IV (BAARS-IV) and final diagnosis of the disorder was done through psychiatric interview. Finally, 32 students were selected as the subjects of the study and were randomly divided into a control and an experimental group. The experimental group received EF based cognitive-behavioral group therapy. In addition to BAARS-IV all participants completed Barkley Deficits in Executive Functioning Scale (BDEFS) at pre-post-test assessments. Results of MANCOVA & ANCOVA tests showed that participants in the experimental group improved their executive functions including time management, planning, organization, self-motivation, and emotional self-regulation. Results of the study demonstrated that EF based cognitive-behavioral group therapy was effective in improving the executive functions in student with ADHD. Therefore, along with other treatments this treatment can be used as a modern approach for improving the executive functions of students with ADHD.
اختلال نارسایی توجه فزون کنشی , درمان شناختی - رفتاری , کنشهای اجرایی , دانشجویان ,
Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) , Cognitive Behavior Therapy , Executive Functions , student ,
55
65
http://rph.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-116&slc_lang=fa&sid=1
Narges,
Parhizkar
نرگس
پرهیزکار
1003194753284600392
1003194753284600392
No
دانشگاه فردوسی مشهد
Ali,
Mashhadi
علی
مشهدی
mashhadia@yahoo.com
1003194753284600393
1003194753284600393
Yes
دانشگاه فردوسی مشهد
Javad,
Salehi Fadardi
جواد
صالح فدردی
1003194753284600394
1003194753284600394
No
دانشگاه فردوسی مشهد
Mohammad Reza,
Fayyzi Bordbar
محمدرضا
فیاضی بردبار
1003194753284600395
1003194753284600395
No
دانشگاه علوم پزشکی مشهد