Shokri O, Farahani M N, Kormi Nouri R, Moradi A R. A Structural Equation Modeling Approach to the Cross-Cultural Analysis of the Relationship between Neuroticism, Academic Stress and Health Behaviors among Iranian and Swedish University Students. Journal title 2011; 4 (2) :1-20
URL:
http://rph.khu.ac.ir/article-1-104-fa.html
شکری امید، فراهانی محمدنقی، کرمی نوری رضا، مرادی علیرضا. رویکرد مدل یابی معادلات ساختاری در تحلیل بین فرهنگی رابطه بین روان رنجورخویی، استرس تحصیلی و رفتارهای سلامت در بین دانشجویان ایرانی و سوئدی. عنوان نشریه. 1389; 4 (2) :1-20
URL: http://rph.khu.ac.ir/article-1-104-fa.html
1- دانشگاه شهید بهشتی ، oshokri@yahoo.com
2- دانشگاه خوارزمی
3- دانشگاه اُربرو سوئد
چکیده: (10541 مشاهده)
مطالعه حاضر با هدف بررسی الگوی روابط ساختاری بین متغیرهای روانرنجورخویی، استرس تحصیلی و رفتارهای سلامت در بین دانشجویان ایرانی و سوئدی انجام شد. 199 دانشجو (100 ایرانی و 99 سوئدی) به نسخه کوتاه فهرست پنج عامل (BFI-SV؛ رامستد و جان، 2007)، پرسشنامه استرس تحصیلی (ASQ؛ زاژاکووا، لینچ و اسپنشاد، 2005) و فهرست رفتارهای سلامت (HBI؛ برامان، 1998) پاسخ دادند. روابط بین متغیرهای مکنون و اندازهگیری شده در الگوی مفهومی, از طریق مدلیابی معادلات ساختاری آزمون شد. نتایج نشان داد که الگوی کلی با دادهها برازش قابل قبولی داشت. در الگوی کلی، روانرنجورخویی و استرس تحصیلی، رفتارهای سلامت را به طور منفی و معنادار و روانرنجورخویی، استرس تحصیلی را به طور مثبت و معنادار پیش بینی کردند. نتایج مربوط به آزمون تخصیص فرهنگی روابط ساختاری در گروههای فرهنگی مختلف نشان داد که روابط بین سازهها در الگوهای فرهنگی مختلف، هم ارز بودند. در مجموع، نتایج مطالعه حاضر از طریق تأکید بر اهمیت انسجام دیدگاه های روان شناسی فرهنگی و روان شناسی صفات، در طرح مطالعات، صورت بندی فرضیهها و انجام پالایشهای نظری در بافت بررسی بین فرهنگی روابط ساختاری بین متغیرهای روانرنجورخویی، استرس تحصیلی و رفتارهای سلامت، از ارزش اکتشافی بالایی برخوردار میباشد
نوع مطالعه:
پژوهشي |
انتشار: 1389/12/24