:: دانشگاه خوارزمی برای مشاهده سایت قبلی اینجا را کلیک کنید Kharazmi University ::
   [صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 10، شماره 4 - ( دوره دهم، شماره چهارم، زمستان 1395 ) ::
جلد 10 شماره 4 صفحات 45-62 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی برنامه مهارت آموزی مبتنی بر بازی‌های عصب‌نمایشی بر سلامت روان نوزادان
الهام توکلی 1، شهلا پزشک2، ژانت هاشمی آذر3، علی دلاور4، غلامرضا صرامی5
1- داشگاه علامه طباطبایی ، elhamtavakoli1988@gmail.com
2- دانشیار داشگاه علامه طباطبایی
3- استادیار داشگاه علامه طباطبایی
4- استاد تمام داشگاه علامه طباطبایی
5- استادیار دانشگاه خوارزمی
چکیده:   (389 مشاهده)

پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیرات برنامۀ مهارت‌آموزیِ مبتنی بر بازی‌های عصب‌نمایشی و در چارچوب نظریۀ دلبستگی بر سلامت روان نوزادان انجام شده است. بدین منظور 90 مادر باردار با استفاده از نمونۀ در دسترس از دو مرکز درمانی در تهران (بیمارستان نیکان و مرکز سلامت مادران) انتخاب و به طور تصادفی به سه گروه تقسیم شد‌ند. گروه پیش و پس از تولد (30)، گروه پس از تولد (30) و گروه گواه (30). ملاک‌های ورود در این مطالعه شامل سلامت روان مادر، سن مادر (20 تا 35)، سطح تحصیلات مادر (دیپلم تا دکترا) و نخست‌زا بودن وی بود. سلامت روان نوزاد در پایان شش ماهگی از طریق مقیاس هشدار پریشانی کودک و مصاحبه با مادر سنجیده شد. در مقایسۀ نتایجِ به دست آمده از سه گروه مشخص شد که هیچ‌یک از نوزادان گروه پیش و پس از تولد نشانه‌های خطر را در شش ماهگی نشان نمی‌دادند در حالی که 33٪ گروه پس از تولد و 40٪ گروه گواه نشانه‌های خطر را نشان می‌دادند. این نتایج با مصاحبه‌ها همسو بود. بنابراین آموزش مادران برای بازی و پاسخ‌گویی به نیازهای نوزادان از دوران بارداری می‌تواند تأمین­کنندۀ سلامت روان نوزادان‌شان باشد. به نظر می­رسد بازی­های عصب نمایشی، روش درمانی مناسب و موثری است که می­تواند برنامه ­های  فرزندپروری پیش از تولد و مداخلات پیشگیری زودهنگام برای نوزادان را غنی ­تر کند.

واژه‌های کلیدی: سلامت روان، بازی‌های عصب‌نمایشی، نوزادی، مداخلۀ پیش از تولد، دلبستگی
متن کامل [PDF 1102 kb]   (389 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۷/۲۵ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۲/۷ | انتشار: ۱۳۹۵/۱۲/۲۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول



DOI: 10.18869/acadpub.rph.10.4.45


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

tavakoli E, pezeshk S, hashemi azar J, delavar A, sarami G. Effectivness of skill training program based on Neuro- Dramatic Plays on Infants’ Mental Health. rph. 2017; 10 (4) :45-62
URL: http://rph.khu.ac.ir/article-1-2743-fa.html
توکلی الهام، پزشک شهلا، هاشمی آذر ژانت، دلاور علی، صرامی غلامرضا. اثربخشی برنامه مهارت آموزی مبتنی بر بازی‌های عصب‌نمایشی بر سلامت روان نوزادان. فصلنامه پژوهش در سلامت روانشناختی. 1395; 10 (4) :45-62

URL: http://rph.khu.ac.ir/article-1-2743-fa.html

دوره 10، شماره 4 - ( دوره دهم، شماره چهارم، زمستان 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش در سلامت روانشناختی
Persian site map - English site map - Created in 5.838 seconds with 828 queries by yektaweb 3426