 
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                     Rasoolzade Tabatabai S K,  Moradi A,  Tajik Esmaeili M. The effect of pleasant emotional arousal following the learning on the memory consolidation.  Research in psychological health 2012; 6 (2) :1-9
URL: 
http://rph.khu.ac.ir/article-1-95-fa.html   
                    
                    رسولزاده طباطبایی سید کاظم،  مرادی علیرضا،  تاجیک اسمعیلی مریم. تأثیر القای انگیختگی هیجانی خوشایند پس از یادگیری بر تحکیم حافظه *.  پژوهش در سلامت روانشناختی. 1391; 6 (2) :1-9
URL: http://rph.khu.ac.ir/article-1-95-fa.html
  
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    1- دانشگاه تربیت مدرس 
 2- دانشگاه خوارزمی 
 3- دانشگاه تربیت مدرس ، m_esmaeili26@yahoo.com
                    
                    
                    چکیده:       (12378 مشاهده)
                    
                    
                    هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر انگیختگی خوشایند بر تحکیم حافظه بوده است. به همین منظور تعداد 60 نفر از جامعۀ دانشجویان دانشگاههای تربیت مدرس، تهران و آزاد واحد تهران جنوب (30زن و 30 مرد) به صورت در دسترس انتخاب و پس از کسب ملاکهای لازم برای ورود به گروه نمونه به صورت تصادفی در دو گروه جایگزین شدند. پس از یادگیری و یادآوری فوری فهرست لغات، در گروه آزمایش کاربست آزمایشی (تماشای قطعه فیلمهای برانگیزانندۀ مثبت) اعمال شد و آزمودنیهای گروه کنترل به تماشای قطعه فیلم خنثی پرداختند. در پژوهش حاضر نمرات آزمون های یادآوری آزاد تأخیری و بازشناسی که 30 دقیقه پس از یادگیری فهرست لغات انجام شدند، به عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شدند. تجزیه و تحلیل نتایج با استفاده از آزمون t مستقل نشان داد، میانگین نمرات آزمونهای یادآوری آزاد تأخیری و بازشناسی گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل در سطح معناداری کمتر از 01/0، بیشتر است. این یافتهها نشان میدهند که القای انگیختگی پس از یادگیری موجب تحکیم حافظه برای آن مطالب میشود و این امر بدون توجه به هیجانی یا خنثی بودن محرکهای یادگرفته شده است.  
                    
                    
                    
                    
                    
                    نوع مطالعه:  
پژوهشي |
                    
                      
انتشار: 1391/6/25