Yousefi Y, Mohamadi A, Tavazoei S, Amani A. Evaluation of the effectiveness of group intervention based on acceptance and commitment on family protective factors, emotional and social loneliness and parenting stress in mothers of children with Down syndrome. Journal title 2023; 16 (3) : 4
URL:
http://rph.khu.ac.ir/article-1-4123-fa.html
یوسفی یونس، محمدی اسرین، تواضعی سارا، امانی احمد. بررسی اثربخشی مداخله گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر عوامل محافظ خانواده، احساس تنهایی عاطفی و اجتماعی و استرس فرزندپروری در مادران کودکان مبتلا به سندرم داون. عنوان نشریه. 1401; 16 (3)
URL: http://rph.khu.ac.ir/article-1-4123-fa.html
1- دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان، دانشگاه علوم پزشکی ایران ، youness.yousseffi@gmail.com
2- مرکز مشاوره پرتو بامداد
3- بیمارستان قدس
4- مرکز پژوهش آسیب شناسی خانواده و تربیت دانشگاه کردستان
چکیده: (3189 مشاهده)
مقدمه: مادران کودکان مبتلا به سندرم داون با چالشهای بسیاری مواجه هستند. اضطراب، استرس، افسردگی، نگرشهای ناکارآمد، افکارخودآیند و هیجانهای منفی و سبکهای پاسخدهی ناکارآمد مانند دوری از موقعیتها و نداشتن ارتباط با دیگران از جمله مشکلات گزارش شده توسط این مادران است.
هدف: هدف این پژوهش بررسی اثربخشی مداخله گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر عوامل محافظ خانواده، احساس تنهایی عاطفی و اجتماعی و استرس فرزندپروری در مادران کودکان مبتلا به سندرم داون بود.
روش: طرحِ پژوهش حاضر، نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون _ پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. شرکت کنندگان شامل 30 نفر از مادران کودکان مبتلا به سندرم داون در سنندج بود که به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15نفر) و گواه (15نفر) جایگزین شدند. مداخله مبتنی بر پذیرش و تعهد در 8 جلسه به صورت گروهی اجرا شد.
یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که مداخله گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد باعث افزایش نمرات مادران در عوامل محافظ خانواده، کاهش احساس تنهایی عاطفی و اجتماعی و استرس فرزندپروری (در ابعاد آشفتگی والدین و تعامل ناکارآمد والد-کودک) میشود.
نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش پیشنهاد میشود از مداخله گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد برای بهبود تعاملات و راهبردهای مبتنی بر ارزش در مادران کودکان مبتلا به سندرم داون استفاده کرد.
شمارهی مقاله: 4
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی دریافت: 1400/9/22 | پذیرش: 1402/2/31 | انتشار: 1401/10/15